تغییر به کنتور آب

شما یا صورتحساب آب خود را بر اساس یک نرخ ثابت پرداخت می‌کنید یا بر اساس میزان واقعی مصرف آب، که توسط کنتور آب اندازه‌گیری می‌شود.

در این صفحه، حق شما برای نصب کنتور، و همچنین مزایا و معایب تغییر به کنتور آب توضیح داده شده است.


حق شما برای داشتن کنتور آب

شما حق دارید که هزینه آب را بر اساس مصرف واقعی خود پرداخت کنید. این بدان معناست که شما حق دارید بدون پرداخت هزینه اضافی، درخواست نصب کنتور بدهید؛ مگر اینکه انجام این کار از نظر فنی عملی نباشد یا هزینه آن به‌طور غیرمنطقی بالا باشد. مستأجران نیز در صورتی که قرارداد اجاره آن‌ها شش ماه یا بیشتر باشد، حق درخواست نصب کنتور دارند.

اگر قصد دارید به سیستم کنتور آب تغییر وضعیت دهید، باید با شرکت تأمین آب خود تماس بگیرید. این کار را می‌توانید از طریق تماس تلفنی یا در بسیاری از موارد از طریق وب‌سایت شرکت انجام دهید.

اگر به هر دلیلی امکان نصب کنتور برای شما وجود نداشته باشد، ممکن است شرکت آب، شما را در یک تعرفه ارزان‌تر قرار دهد تا در هزینه‌ها صرفه‌جویی شود.

در برخی مناطق، شرکت‌های آب طرحی به نام «کنتوردهی همگانی» را اجرا می‌کنند که در آن، همه خانوارها مجهز به کنتور آب خواهند شد.

اگر شما برای کنتور درخواست دهید، شرکت باید آن را ظرف سه ماه نصب کند. در مناطقی که برای نخستین بار کنتورها به‌صورت رایگان ارائه می‌شوند، این بازه زمانی ممکن است تا شش ماه افزایش یابد.


چه زمانی تغییر به کنتور آب می‌تواند گزینه خوبی باشد؟

اگر میزان مصرف آب شما کم است، تغییر به کنتور ممکن است به نفع شما باشد.

همچنین اگر ملک شما دارای «ارزش نرخ‌گذاری بالا (rateable value)» باشد، ممکن است استفاده از کنتور مقرون‌به‌صرفه‌تر باشد. زیرا برخی صورتحساب‌های آب بر اساس ارزش نرخ‌گذاری ملک محاسبه می‌شوند. پیش از آوریل ۱۹۹۰، همه املاک در انگلستان و ولز بر اساس ارزش احتمالی اجاره‌ای آن‌ها ارزش‌گذاری شده بودند. قاعده کلی این است: اگر تعداد ساکنان ملک کمتر از تعداد اتاق‌خواب‌ها باشد، احتمالاً با کنتور مبلغ کمتری خواهید پرداخت.

پس از نصب کنتور، شرکت آب به‌طور منظم مصرف شما را می‌خواند. اما نمی‌توانید دقیقاً بدانید در هر صورتحساب چقدر باید پرداخت کنید، چراکه مصرف شما ممکن است با ورود افراد جدید یا خرید وسایل جدید که از آب استفاده می‌کنند، افزایش یابد.

شما مسئول پرداخت هزینه‌ی آبی هستید که از طریق نشت هدر می‌رود. با این حال، معمولاً شرکت‌های آب بابت اولین نشت در لوله‌های زیرزمینی هزینه‌ای دریافت نمی‌کنند.

بسیاری از شرکت‌های آب در وب‌سایت خود ابزارهایی برای محاسبه مصرف آب ارائه می‌دهند تا به شما کمک کنند برآوردی از میزان پرداختی خود در صورت استفاده از کنتور داشته باشید. همچنین می‌توانید با استفاده از ماشین‌حساب مخصوص وب‌سایت شورای مصرف‌کنندگان آب (CCW) بررسی کنید که چقدر ممکن است صرفه‌جویی کنید.

اگر پس از تغییر به کنتور متوجه شدید که برایتان به‌صرفه نیست، معمولاً می‌توانید تا ۱۲ ماه پس از نصب کنتور به روش قبلی پرداخت بازگردید. این امکان در صورتی وجود ندارد که شما به ملکی نقل مکان کرده باشید که از قبل مجهز به کنتور بوده یا منطقه‌تان تحت «کنتوردهی همگانی» قرار گرفته باشد.


اگر مستأجر هستید

اگر مستأجر هستید، همچنان می‌توانید برای نصب کنتور درخواست دهید.

اگر قرارداد اجاره‌ی شما کمتر از شش ماه است، باید برای این کار اجازه‌ی صاحبخانه را بگیرید. اما اگر قرارداد شما شش ماه یا بیشتر باشد، به‌طور معمول به اجازه نیاز ندارید، مگر اینکه در قرارداد به‌صراحت ذکر شده باشد که برای ایجاد هرگونه تغییر باید از صاحبخانه اجازه بگیرید.

اگر صاحبخانه با نصب کنتور مخالفت کند، ممکن است این موضوع در زمان تمدید قرارداد مشکل‌ساز شود. در این موارد توصیه می‌شود مشاوره حقوقی دریافت کنید.


کمک در پرداخت صورتحساب آب

طرحی به نام Watersure وجود دارد که به برخی افراد در پرداخت هزینه‌های آب کمک می‌کند. برای بهره‌مندی از این طرح، باید:

  • دریافت‌کننده یکی از مزایای اجتماعی باشید

  • به دلیل شرایط پزشکی یا داشتن تعداد مشخصی فرزند محصل در خانه، مصرف آب زیادی داشته باشید

  • دارای کنتور آب باشید یا در انتظار نصب آن باشید

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد طرح Watersure و نحوه درخواست آن، می‌توانید با شرکت آب خود تماس بگیرید یا به GOV.UK مراجعه کنید.