کمکهزینه مراقبت نوعی مزایای مالیاتی است که برای افرادی در نظر گرفته شده که بهطور منظم و قابلتوجهی از افراد دارای معلولیت مراقبت میکنند. این مزایا مشمول مالیات بوده و بخشی از درآمد مشمول مالیات شما محسوب میشود.
در بیشتر موارد، در صورتی واجد شرایط دریافت کمکهزینه مراقبت هستید که همه شرایط زیر را داشته باشید:
۱۶ سال یا بیشتر سن داشته باشید
مشغول تحصیل تماموقت نباشید
حداقل ۳۵ ساعت در هفته از فردی دارای معلولیت مراقبت کنید
درآمد خالص شما (پس از کسر مالیات، بیمه ملی و نیمی از سهم بازنشستگی) از ۱۳۹ پوند در هفته بیشتر نباشد
فردی که از او مراقبت میکنید باید یکی از مزایای زیر را دریافت کند (که به آنها «مزایای واجد شرایط» گفته میشود):
کمکهزینه حضور (Attendance Allowance)
کمکهزینه حضور مداوم (Constant Attendance Allowance)
مؤلفه مراقبتی کمکهزینه زندگی برای افراد معلول (Disability Living Allowance) در سطح متوسط یا بالا
مؤلفه زندگی روزانه کمکهزینه استقلال شخصی (Personal Independence Payment) در هر سطح
کمکهزینه استقلال نیروهای مسلح (Armed Forces Independence Payment)
هنگام ارائه درخواست، معمولاً باید در بریتانیای کبیر اقامت داشته باشید. با این حال، برخی استثناها وجود دارد – بهعنوان مثال برای اعضای نیروهای مسلح و خانوادههایشان.
اگر شما یا فردی که از او مراقبت میکنید در اتحادیه اروپا، نروژ، سوئیس، ایسلند یا لیختناشتاین زندگی میکنید یا به آن کشورها نقل مکان میکنید، ممکن است همچنان واجد شرایط دریافت کمکهزینه مراقبت باشید. برای اطلاعات بیشتر درباره دریافت مزایا در خارج از کشور، به GOV.UK مراجعه کنید.
در این موارد نیز ممکن است واجد شرایط باشید. توصیه میشود به GOV.UK مراجعه کرده و جزئیات مربوط را بررسی کنید.
اگر حداقل ۲۰ ساعت در هفته از فردی یا افرادی مراقبت میکنید، ممکن است واجد شرایط دریافت اعتبار مراقبت (Carer’s Credit) باشید. این اعتبارها شکافهای موجود در سابقه بیمه ملی شما را پر میکند و در واجد شرایط بودن برای موارد زیر مؤثر است:
مستمری دولتی (State Pension)
کمکهزینه استخدام و پشتیبانی مشارکتی (ESA)
کمکهزینه جویندگان کار مبتنی بر مشارکت (JSA)
برای اطلاعات بیشتر درباره Carer’s Credit به GOV.UK مراجعه کنید.
کمکهزینه مراقبت با نرخ ثابتی پرداخت میشود. میتوانید نرخ جاری این کمکهزینه را در GOV.UK مشاهده کنید.
اگر هر یک از مزایای زیر را دریافت میکنید، ممکن است کمکهزینه مراقبت را بهطور کامل دریافت نکنید یا مقدار کمتری دریافت کنید:
مستمری بازنشستگی دولتی
ESA مبتنی بر مشارکت
JSA مبتنی بر مشارکت
کمکهزینه بارداری (Maternity Allowance)
اگر کمکهزینه دیگر با کمکهزینه مراقبت برابر یا بیشتر باشد، فقط همان کمکهزینه دیگر را دریافت میکنید. اگر آن کمتر از کمکهزینه مراقبت باشد، تفاوت آن بهعنوان کمکهزینه مراقبت پرداخت میشود.
قوانین مربوط به این مورد پیچیده است – اگر ابهامی دارید، راهنمایی حرفهای بگیرید.
این مزایا بهعنوان «مزایای مبتنی بر نیاز» (means tested benefits) شناخته میشوند. در این موارد، کمکهزینه مراقبت بهعنوان درآمد در نظر گرفته میشود.
اگر واجد شرایط کمکهزینه مراقبت باشید، حتی اگر برای آن درخواست ندهید، در Universal Credit ممکن است مولفه مراقبتی (carer element) به شما تعلق گیرد.
اگر کمکهزینه مراقبت دریافت میکنید، ممکن است مبلغی بهعنوان حقافزایش مراقبت (Carer’s Premium یا Carer’s Addition) به مزایای زیر اضافه شود:
اعتبار بازنشستگی (Pension Credit)
JSA مبتنی بر درآمد
ESA مبتنی بر درآمد
کمکهزینه درآمد (Income Support)
کمکهزینه مسکن (Housing Benefit)
کمکهزینه مالیات شهری (Council Tax Support)
اگر فردی که از او مراقبت میکنید کمکهزینه Severe Disability Premium یا Addition دریافت میکند، در صورتی که شما کمکهزینه مراقبت دریافت کنید، او دیگر آن مبلغ را دریافت نخواهد کرد. در این صورت، لازم است آن شخص به DWP یا شورای محلی خود اطلاع دهد.
پیش از درخواست، با فردی که از او مراقبت میکنید هماهنگی و گفتوگو داشته باشید.
نحوه ارائه درخواست:
از سرویس آنلاین GOV.UK برای درخواست کمکهزینه مراقبت استفاده کنید
فرم درخواست را دانلود، چاپ، تکمیل و از طریق پست ارسال کنید
امکان درخواست از طریق تلفن وجود ندارد
جهت دریافت راهنمایی با واحد Carer’s Allowance تماس بگیرید:
تلفن: 0800 731 0297
تلفن متنی (Textphone): 0800 731 0317
Relay UK: شمارهگیری 18001 سپس 0800 731 0297
نشانی پستی:
Mail Handling Site A
Wolverhampton
WV98 2AB
تماسها از خطوط تلفن ثابت و همراه رایگان است.
باید شماره بیمه ملی خود را ارائه دهید و مدرکی نشان دهید که این شماره متعلق به شماست. اگر شماره خود را نمیدانید ولی احتمال میدهید آن را داشتهاید، مدرکی برای کمک به یافتن آن ارائه دهید. اگر شماره بیمه ملی ندارید، باید برای دریافت آن اقدام کنید.
در صورتی که در گذشته نیز واجد شرایط بودهاید، درخواست شما ممکن است تا ۳ ماه قبلتر پرداخت شود. نیازی به ارائه دلیل برای تأخیر در درخواست نیست.
اگر فردی که از او مراقبت میکنید اخیراً واجد دریافت یکی از مزایای مربوط شده است، سعی کنید ظرف ۳ ماه از زمان تأیید آن مزایا برای کمکهزینه مراقبت درخواست دهید. در این صورت، ممکن است پرداخت از زمانی که آن شخص درخواست مزایا داده، انجام شود – حتی اگر بیش از ۳ ماه گذشته باشد.
در فرم درخواست، در بخش «چه زمانی میخواهید کمکهزینه مراقبتتان شروع شود؟»، تقاضای پرداخت معوق را قید کنید.
در صورت بروز هرگونه تغییری که ممکن است بر کمکهزینه مراقبت شما تأثیر بگذارد، فوراً به DWP اطلاع دهید؛ از جمله:
توقف مراقبت از فرد دارای معلولیت – مثلاً اگر کودکی که از او مراقبت میکردید دیگر با شما زندگی نمیکند
افزایش درآمد
گزارش دیرهنگام باعث صرفهجویی در هزینه نمیشود – بلکه ممکن است منجر به پرداخت بیشازحد و الزام به بازپرداخت آن شود.
اگر فرد مورد مراقبت به مدت ۲۸ روز یا بیشتر در بیمارستان یا خانه مراقبت بستری شود، مزایای معلولیت او معمولاً قطع میشود. اگر او در این مدت چندین بار بستری شود، این دورهها با هم جمع میشود.
در صورت قطع مزایای معلولیت فرد مورد مراقبت، کمکهزینه مراقبت نیز باید متوقف شود – فوراً DWP را در جریان قرار دهید.
در صورتی که بهطور سهوی اطلاعات اشتباه ارائه دهید یا چیزی را کتمان کنید و منجر به پرداخت اضافی شوید، ممکن است مشمول جریمه مدنی شوید. اگر تقلبی صورت نگرفته باشد، این جریمه قابل اعمال است. میتوانید به این تصمیم اعتراض کنید.
در صورتی که:
اطلاعات نادرست یا گمراهکننده به DWP ارائه دهید
تغییر شرایط خود را به DWP گزارش نکنید – مثلاً اگر دیگر هفتهای ۳۵ ساعت مراقبت نمیکنید
ممکن است مرتکب کلاهبرداری مزایا شده باشید. شرایط شما ممکن است در هر زمانی بررسی شود و DWP میتواند اطلاعات را از سازمانهای دولتی، کارفرما، بانک یا شرکتهای خدماتی دریافت کند. تقلب در دریافت مزایا جرم است و ممکن است پیگرد قانونی داشته یا جریمه شوید. اگر در حال بررسی هستید، پرداخت مزایا ممکن است متوقف شود.
کمکهزینه مراقبت معمولاً مستقیماً به حساب بانکی، حساب ساختمانی (building society) یا حساب کارت اداره پست واریز میشود. اگر نمیتوانید حسابی باز یا مدیریت کنید، از طریق سرویس استثنای پرداخت (Payment Exception Service) پول به شما پرداخت میشود – برای اطلاعات بیشتر به GOV.UK مراجعه کنید.
تا زمانی که واجد شرایط باشید، دریافت کمکهزینه ادامه خواهد داشت.
اگر کمکهزینه شما رد شده یا میزان آن را اشتباه میدانید، میتوانید به این تصمیم اعتراض کنید – این کار را باید ظرف یک ماه پس از دریافت تصمیم انجام دهید.
اگر از خدمات اداره مزایا یا DWP ناراضی هستید – مثلاً به دلیل اشتباه، تأخیر، بیاحترامی یا دشواری در ارتباط – میتوانید شکایت کنید. این کار را میتوانید صرفنظر از اعتراض به تصمیم انجام دهید.
Lisson Grow,
City of Westminster,
London,
NW8 8FT
United Kingdom
Persian Platform یک شرکت رسمی ثبتشده در بریتانیاست که دارای مجوز فعالیتهای بینالمللی میباشد. ما خدماتی جامع در زمینههای مهاجرت، آموزش، اشتغال، گردشگری، بازاریابی و تبادلات فرهنگی ارائه میدهیم. با پشتوانه اعتبار حقوقی و تخصص بینالمللی، دفاتر نمایندگی و تیمهای پشتیبانی در کشورهای مختلف داریم. دفتر مرکزی ما در لندن واقع شده و در آلمان (برلین)، ترکیه (آنتالیا)، ایتالیا (سیسیل)، ارمنستان (ایروان)، رومانی و ایران بهصورت فعال فعالیت میکنیم.