اگر در محل کار مشکلی دارید، معمولاً بهتر است ابتدا با کارفرمای خود درباره آن صحبت کنید. ممکن است بتوانید مشکل را به صورت غیررسمی حل کنید.
آماده شدن برای صحبت
قبل از صحبت با کارفرما، باید به دقت فکر کنید که از چه چیزی ناراضی هستید و چه میخواهید بگویید. این به شما کمک میکند هنگام ملاقات همه چیز را به یاد بیاورید.
هر چیزی که مربوط به شکایت شما است جمعآوری کنید — مانند تاریخ و زمان حادثه، گفتگوهایی که از آن زمان درباره آن داشتید و هر ایمیل یا نامهای که به مشکل شما مربوط است.
این به شما کمک میکند دقیقاً مشکل خود را روشن کنید و بحث درباره آن را آسانتر میکند.
همچنین باید فکر کنید که از کارفرما چه میخواهید که انجام دهد.
ممکن است مفید باشد با دوستان، همکاران یا نماینده اتحادیه کارگری خود صحبت کنید. آنها ممکن است بتوانند به شما بگویند چگونه مشکلات مشابهی حل شدهاند.
ملاقات با کارفرما
برای بحث درباره مشکل با مدیر یا سرپرست خود جلسهای ترتیب دهید. اگر احساس راحتی نمیکنید با آنها صحبت کنید، میتوانید از بخش منابع انسانی یا مدیر دیگری کمک بخواهید.
اگر نمیخواهید تنها بروید، میتوانید از یک دوست، همکار یا نماینده اتحادیه خود بخواهید که همراه شما باشد. البته کارفرما لازم نیست با این موضوع موافقت کند.
در جلسه، به کارفرما بگویید از چه چیزی ناراضی هستید و دلیل اقدامات آنها را بپرسید.
به آنها بگویید چه کاری باید انجام شود و مدارکی که دارید برای حمایت از موقعیت خود نشان دهید. مثلاً اگر حقوق تعطیلات نگرفتهاید، قرارداد و فیشهای حقوقی خود را نشان دهید.
یادداشت کنید در جلسه چه گفته شد، مخصوصاً هر اقدامی که کارفرما قبول کرد انجام دهد. اگر کسی همراه شما است، میتواند یادداشتبرداری کند. اگر کارفرما قبول کرد کاری انجام دهد، از او بخواهید تاریخ انجام آن را مشخص کند تا در صورت نیاز پیگیری کنید.
این یادداشتها به شما کمک میکند اگر لازم شد موضوع را ادامه دهید؛ مثلاً برای ارائه شکایت یا مراجعه به دادگاه.
نوشتن به کارفرما
اگر صحبت کردن مشکل را حل نکرد، ممکن است ارسال یک نامه یا ایمیل غیررسمی کمک کند.
این نامه را میتوانید به مدیر، مدیر ارشدتر یا بخش منابع انسانی ارسال کنید.
آنچه اتفاق افتاده را ذکر کنید، از جمله کارهایی که تاکنون برای حل مشکل انجام دادهاید و اینکه کارفرما چگونه میتواند مشکل را حل کند.
کپی مدارک مثل ایمیلها یا نامههای مدیر را ضمیمه کنید.
اگر صحبت با مدیر کمکی نکرد
اگر نامهتان پاسخ مناسبی نداد یا میخواهید مشکل را به صورت رسمیتر حل کنید، میتوانید شکایت رسمی مطرح کنید. کارفرما باید روند رسمی برای رسیدگی به شکایات داشته باشد.
اگر با کارفرما صحبت کردن یا شکایت کردن مشکل را حل نکرد، ممکن است بتوانید به دادگاه کار مراجعه کنید.
قبل از طرح شکایت در دادگاه، باید ابتدا سازش اولیه (early conciliation) را انجام دهید.
باید سازش اولیه را ظرف ۳ ماه منهای ۱ روز از زمان شکایت شروع کنید. اگر به مهلت نزدیک میشوید، حتی اگر مشکل هنوز حل نشده، سازش اولیه را شروع کنید.
Lisson Grow,
City of Westminster,
London,
NW8 8FT
United Kingdom
Persian Platform یک شرکت رسمی ثبتشده در بریتانیاست که دارای مجوز فعالیتهای بینالمللی میباشد. ما خدماتی جامع در زمینههای مهاجرت، آموزش، اشتغال، گردشگری، بازاریابی و تبادلات فرهنگی ارائه میدهیم. با پشتوانه اعتبار حقوقی و تخصص بینالمللی، دفاتر نمایندگی و تیمهای پشتیبانی در کشورهای مختلف داریم. دفتر مرکزی ما در لندن واقع شده و در آلمان (برلین)، ترکیه (آنتالیا)، ایتالیا (سیسیل)، ارمنستان (ایروان)، رومانی و ایران بهصورت فعال فعالیت میکنیم.