اگر بیمه گرفتهاید و اتفاقی افتاده است، ممکن است لازم باشد خسارت خود را اعلام کنید.
این صفحه به شما میگوید قبل از تماس با بیمهگزار خود باید به چه نکاتی توجه کنید و همچنین اگر کسی بخواهد علیه شما ادعایی داشته باشد، چه کار کنید.
ثبت خسارت
اگر لازم است خسارتی اعلام کنید، هر چه سریعتر با بیمهگزار خود تماس بگیرید و از او بخواهید فرم درخواست خسارت را برایتان ارسال کند. ممکن است بتوانند آن را از طریق ایمیل بفرستند تا روند سریعتر شود. فرم را با دقت پر کنید و یک نسخه از آن را نزد خود نگه دارید.
انجمن بیمهگذاران بریتانیا (Association of British Insurers) اطلاعات بیشتری درباره سیل و بیمه در www.abi.org.uk ارائه میدهد.
قبل از ارسال درخواست خسارت موارد زیر را بررسی کنید:
آیا در بازه زمانی مجاز برای اعلام خسارت هستید؟
آیا موردی که خسارت میگیرید تحت پوشش بیمه است؟
میزان کسری (excess) چقدر است؟ کسری مقداری است که بیمهگر از مبلغ خسارت کم میکند. اگر مبلغ خسارت کمتر از این مقدار باشد، ممکن است درخواست خسارت به صرفه نباشد.
ریز نکات قرارداد (small print) را بررسی کنید؛ مطمئن شوید شرایطی که مانع درخواست خسارت باشد وجود ندارد.
بیمه شما نو به جای کهنه است یا نه؟ اگر نیست، مبلغ پرداختی کمتر از هزینه جایگزینی کالا خواهد بود چون بیمهگر مبلغی بابت فرسودگی کسر میکند.
باید کپی تمام مدارکی که به درخواست شما کمک میکند مثل رسیدها یا گواهیهای پزشکی را همراه داشته باشید. همچنین اصل مدارک را نزد خود نگه دارید تا در صورت سوال یا رد درخواست بتوانید ارائه کنید.
ممکن است بیمهگر از شما بپرسد آیا بیمههای دیگری هم دارید که پوشش خسارت را ارائه کنند، مثل بیمه محتویات خانه. این موضوع را باید به آنها اطلاع دهید.
دروغ گفتن یا بزرگنمایی در درخواست خسارت ممکن است باعث رد کلی درخواست شود.
اگر قصد دارید خسارت بزرگی اعلام کنید، ممکن است بخواهید از کارشناس ارزیابی خسارت کمک بگیرید که در آمادهسازی درخواست و ارزیابی موارد کمک میکند. میتوانید کارشناس را آنلاین پیدا کنید.
آیا باید حتماً خسارت بیمهتان را اعلام کنید؟
حتی اگر حق دارید، مجبور نیستید خسارت اعلام کنید. گاهی اگر مبلغ خسارت کم باشد، ممکن است نخواهید اعلام کنید چون حق بیمه آینده شما ممکن است بیشتر از مبلغ خسارت افزایش یابد.
اما اگر کسی آسیب دیده، بهتر است خسارت اعلام شود. آسیبهای شخصی میتواند هزینهبر باشد و مشکلات بلندمدت سلامتی ایجاد کند.
حتی اگر نخواهید درخواست خسارت دهید، باید همیشه حادثه را به بیمهگر اطلاع دهید. اگر اطلاع ندهید ممکن است در آینده در اعلام خسارت دچار مشکل شوید.
اگر کسی علیه شما درخواست خسارت دارد
اگر فهمیدید کسی علیه شما درخواست خسارت دارد، سریعاً به بیمهگزار خود اطلاع دهید و هر مدرکی که دریافت میکنید ارسال کنید. بدون مشورت با بیمهگزار مسئولیت خود را قبول نکنید؛ به این کار «پذیرش مسئولیت» میگویند.
Lisson Grow,
City of Westminster,
London,
NW8 8FT
United Kingdom
Persian Platform یک شرکت رسمی ثبتشده در بریتانیاست که دارای مجوز فعالیتهای بینالمللی میباشد. ما خدماتی جامع در زمینههای مهاجرت، آموزش، اشتغال، گردشگری، بازاریابی و تبادلات فرهنگی ارائه میدهیم. با پشتوانه اعتبار حقوقی و تخصص بینالمللی، دفاتر نمایندگی و تیمهای پشتیبانی در کشورهای مختلف داریم. دفتر مرکزی ما در لندن واقع شده و در آلمان (برلین)، ترکیه (آنتالیا)، ایتالیا (سیسیل)، ارمنستان (ایروان)، رومانی و ایران بهصورت فعال فعالیت میکنیم.