اگر پرواز شما تأخیر داشت یا لغو شد، خسارت دریافت کنید

درخواست غرامت اگر پرواز شما تأخیر داشت یا لغو شد

شما ممکن است بتوانید غرامت دریافت کنید اگر پرواز شما:

  • از بریتانیا شروع شده باشد — مهم نیست با کدام شرکت هواپیمایی

  • از اتحادیه اروپا، ایسلند، نروژ یا سوئیس شروع شده باشد — مهم نیست با کدام شرکت هواپیمایی

  • به بریتانیا می‌رسید و با شرکت هواپیمایی بریتانیایی یا اتحادیه اروپا بوده است

  • به اتحادیه اروپا می‌رسید و با شرکت هواپیمایی بریتانیایی بوده است

چه زمانی باید با شرکت هواپیمایی تماس بگیرید؟

اگر شرایط بالا برای شما صدق نمی‌کند — مثلا اگر از نیویورک به لس آنجلس پرواز کرده‌اید یا با هواپیمای کانتاس به اروپا رفته‌اید — باید با شرکت هواپیمایی تماس بگیرید. حقوق شما بستگی به شرکت هواپیمایی و کشورهایی دارد که از آن‌ها پرواز کرده‌اید و به آن‌ها رسیده‌اید.

بررسی اینکه شرکت هواپیمایی در صورت تأخیر چه خدماتی باید به شما بدهد

اگر پرواز شما به اندازه کافی تأخیر داشته باشد، شرکت هواپیمایی باید به شما ارائه دهد:

  • غذا و نوشیدنی

  • امکان تماس تلفنی و ارسال ایمیل

  • محل اقامت در صورت تأخیر شبانه و حمل و نقل بین فرودگاه و هتل

مدت زمان تأخیر لازم بستگی به فاصله پرواز و کشورهایی دارد که بین آن‌ها پرواز انجام می‌شود. می‌توانید فاصله پرواز را در وب‌سایت WebFlyer بررسی کنید.

فاصله پرواز مدت زمان تأخیر لازم
کمتر از ۱۵۰۰ کیلومتر ۲ ساعت
بین ۱۵۰۰ تا ۳۵۰۰ کیلومتر ۳ ساعت
بیشتر از ۳۵۰۰ کیلومتر ۴ ساعت

شرکت هواپیمایی ممکن است کوپن‌هایی برای دریافت این خدمات در فرودگاه به شما بدهد. اگر هیچ کمکی به شما ارائه نشد، از کارکنان شرکت هواپیمایی سوال کنید.

اگر در فرودگاه به شما کمک نکردند، رسید هزینه‌هایتان را نگه دارید و بعدا از شرکت هواپیمایی درخواست بازپرداخت کنید. شرکت‌های هواپیمایی فقط هزینه‌های معقول را پرداخت می‌کنند — احتمال دریافت هزینه برای الکل، غذاهای گران‌قیمت یا هتل‌های لوکس کم است.

اگر پرواز شما ۳ ساعت یا بیشتر تأخیر داشت

شما حق دریافت غرامت دارید اگر پرواز بیش از ۳ ساعت تأخیر داشت و این تأخیر به دلیل خطای شرکت هواپیمایی بوده است — مثلا به دلیل فروش ناکافی بلیط یا مشکل فنی.

اگر تأخیر به دلیل عوامل خارج از کنترل شرکت هواپیمایی مثل آب و هوای بد یا خطرات امنیتی باشد، احتمال دریافت غرامت کم است.

میزان غرامت بستگی به موارد زیر دارد:

  • فاصله پرواز — می‌توانید فاصله پرواز خود را در WebFlyer بررسی کنید

  • طول تأخیر — چقدر دیر به مقصد می‌رسید

تأخیر در رسیدن فاصله پرواز میزان غرامت
۳ ساعت یا بیشتر کمتر از ۱۵۰۰ کیلومتر ۲۲۰ پوند
۳ ساعت یا بیشتر بین ۱۵۰۰ تا ۳۵۰۰ کیلومتر ۳۵۰ پوند
۴ ساعت یا بیشتر بیشتر از ۳۵۰۰ کیلومتر ۵۲۰ پوند
کمتر از ۴ ساعت بیشتر از ۳۵۰۰ کیلومتر ۲۶۰ پوند

اگر پرواز شما ۵ ساعت یا بیشتر تأخیر داشت

شما مجبور نیستید پرواز را انجام دهید اگر تأخیر ۵ ساعت یا بیشتر باشد.

اگر پرواز را انجام ندادید

طبق قانون، شرکت هواپیمایی باید موارد زیر را به شما بدهد:

  • بازپرداخت کامل هزینه پرواز

  • بازپرداخت کامل هزینه سایر پروازهای رزرو شده که استفاده نمی‌کنید (مثلاً پروازهای بعدی یا برگشتی)

  • اگر در میانه سفر هستید، پرواز برگشت به فرودگاه اولیه

باید بازپرداخت را ظرف ۷ روز از تاریخ پرواز دریافت کنید.

به محض تصمیم به انجام ندادن پرواز، با شرکت هواپیمایی تماس بگیرید.

اگر پرواز را انجام دادید

اگر تأخیر به دلیل شرکت هواپیمایی باشد، می‌توانید تا ۵۲۰ پوند غرامت دریافت کنید — بستگی به فاصله پرواز و مدت تأخیر دارد. به عنوان مثال، مشکلات فنی یا فروش بیش از ظرفیت.

اگر تأخیر به دلیل عوامل خارج از کنترل شرکت باشد، مانند آب و هوای بد یا مسائل امنیتی، احتمال دریافت غرامت کم است.


اگر پرواز شما لغو شد

شما حق قانونی دارید:

  • بازپرداخت کامل هزینه پرواز — شامل سایر پروازهای رزرو شده که استفاده نمی‌کنید

  • پرواز جایگزین برای رسیدن به مقصد

اگر در میانه سفر هستید و پرواز جایگزین نمی‌خواهید، حق دارید به فرودگاه اولیه بازگردید.

در صورت امکان در فرودگاه درخواست بازپرداخت یا پرواز جایگزین کنید. در غیر این صورت می‌توانید بعدا از شرکت هواپیمایی درخواست کنید.


همچنین حق دارید:

  • کمک مالی دریافت کنید — اگر لغو باعث تأخیر ۲ ساعت یا بیشتر شود

  • غرامت دریافت کنید — اگر پرواز جایگزین باعث تأخیر ۲ ساعت یا بیشتر شود و کمتر از ۲ هفته قبل به شما اطلاع داده شده باشد


اگر پرواز جایگزین گرفتید

اگر برای پرواز جایگزین مدت زیادی منتظر بمانید، شرکت هواپیمایی باید به شما کمک کند، شامل:

  • غذا و نوشیدنی

  • امکان تماس تلفنی و ارسال ایمیل

  • محل اقامت در صورت تأخیر شبانه و حمل و نقل بین فرودگاه و هتل

مدت زمان تأخیر بستگی به فاصله پرواز دارد.

فاصله پرواز مدت زمان تأخیر لازم
کمتر از ۱۵۰۰ کیلومتر ۲ ساعت
بین ۱۵۰۰ تا ۳۵۰۰ کیلومتر ۳ ساعت
بیشتر از ۳۵۰۰ کیلومتر ۴ ساعت

شرکت هواپیمایی ممکن است کوپن‌هایی برای این خدمات در فرودگاه ارائه دهد. اگر هیچ چیزی پیشنهاد نشد، رسید هزینه‌هایتان را نگه دارید و بعدا تقاضای بازپرداخت کنید.


درخواست غرامت برای پرواز لغو شده

شما حق دریافت غرامت دارید اگر لغو به دلیل خطای شرکت هواپیمایی باشد و هر دو شرط زیر برقرار باشند:

  • پرواز جایگزین باعث تأخیر ۲ ساعت یا بیشتر در رسیدن شود

  • پرواز شما کمتر از ۱۴ روز قبل از زمان پرواز لغو شده باشد

میزان غرامت به موارد زیر بستگی دارد:

  • زمان لغو

  • فاصله پرواز (در وب‌سایت WebFlyer قابل بررسی است)

  • زمان‌های پرواز جایگزین


اگر پرواز کمتر از ۷ روز قبل لغو شده باشد

فاصله پرواز زمان پرواز جایگزین میزان غرامت
کمتر از ۱۵۰۰ کیلومتر حداقل ۱ ساعت زودتر از پرواز رزرو شده ۱۱۰ پوند
کمتر از ۱۵۰۰ کیلومتر تا ۲ ساعت دیرتر از پرواز رزرو شده ۱۱۰ پوند
کمتر از ۱۵۰۰ کیلومتر حداقل ۲ ساعت دیرتر از پرواز رزرو شده ۲۲۰ پوند
بین ۱۵۰۰ تا ۳۵۰۰ کیلومتر حداقل ۱ ساعت زودتر از پرواز رزرو شده ۱۷۵ پوند
بین ۱۵۰۰ تا ۳۵۰۰ کیلومتر تا ۳ ساعت دیرتر از پرواز رزرو شده ۱۷۵ پوند
بین ۱۵۰۰ تا ۳۵۰۰ کیلومتر حداقل ۳ ساعت دیرتر از پرواز رزرو شده ۳۵۰ پوند
بیشتر از ۳۵۰۰ کیلومتر حداقل ۱ ساعت زودتر از پرواز رزرو شده ۲۶۰ پوند
بیشتر از ۳۵۰۰ کیلومتر تا ۴ ساعت دیرتر از پرواز رزرو شده ۲۶۰ پوند
بیشتر از ۳۵۰۰ کیلومتر حداقل ۴ ساعت دیرتر از پرواز رزرو شده ۵۲۰ پوند

اگر پرواز بین ۷ تا ۱۴ روز قبل لغو شده باشد

فاصله پرواز زمان پرواز جایگزین میزان غرامت
کمتر از ۱۵۰۰ کیلومتر تا ۲ ساعت زودتر از پرواز رزرو شده ۱۱۰ پوند
کمتر از ۱۵۰۰ کیلومتر تا ۲ ساعت دیرتر از پرواز رزرو شده ۱۱۰ پوند
کمتر از ۱۵۰۰ کیلومتر حداقل ۲ ساعت زودتر از پرواز رزرو شده ۲۲۰ پوند
کمتر از ۱۵۰۰ کیلومتر حداقل ۲ ساعت دیرتر از پرواز رزرو شده ۲۲۰ پوند
بین ۱۵۰۰ تا ۳۵۰۰ کیلومتر تا ۲ ساعت زودتر از پرواز رزرو شده ۱۷۵ پوند
بین ۱۵۰۰ تا ۳۵۰۰ کیلومتر تا ۳ ساعت دیرتر از پرواز رزرو شده ۱۷۵ پوند
بین ۱۵۰۰ تا ۳۵۰۰ کیلومتر حداقل ۲ ساعت زودتر از پرواز رزرو شده ۳۵۰ پوند
بین ۱۵۰۰ تا ۳۵۰۰ کیلومتر بین ۳ تا ۴ ساعت دیرتر از پرواز رزرو شده ۳۵۰ پوند
بین ۱۵۰۰ تا ۳۵۰۰ کیلومتر حداقل ۴ ساعت دیرتر از پرواز رزرو شده ۳۵۰ پوند
بیشتر از ۳۵۰۰ کیلومتر تا ۲ ساعت زودتر از پرواز رزرو شده ۲۶۰ پوند
بیشتر از ۳۵۰۰ کیلومتر تا ۴ ساعت دیرتر از پرواز رزرو شده ۲۶۰ پوند
بیشتر از ۳۵۰۰ کیلومتر حداقل ۴ ساعت دیرتر از پرواز رزرو شده ۵۲۰ پوند

چگونه از شرکت هواپیمایی غرامت بخواهیم

  • با شرکت هواپیمایی تماس بگیرید — باید با همان شرکتی تماس بگیرید که پرواز را انجام داده است، حتی اگر از طریق شرکت دیگری بلیط گرفته باشید.

  • بخش خدمات مشتریان معمولاً کمک خواهد کرد. تمام جزئیات پرواز و شماره‌های رزرو را آماده داشته باشید.

  • درخواست خود را کتبی ارائه دهید — توضیح دهید چه مشکلی پیش آمده و چه چیزی می‌خواهید. نسخه‌ای از بلیط‌ها و رسیدها را ضمیمه کنید (اصل نباشد).

  • در وب‌سایت سازمان هوانوردی مدنی (Civil Aviation Authority) درباره نحوه نوشتن درخواست خوب مطالعه کنید.

  • نسخه‌ای از درخواست و پاسخ‌های شرکت هواپیمایی را نگه دارید. اگر با کسی از شرکت صحبت کردید، یادداشت بردارید — این موارد در صورت ادامه پیگیری مفید است.